FANDOM

Magnetisme Edit

Begrebet magnetisme blev opdaget i Lilleasien for over 2000 år siden i området Magnesia. Det blev opdaget ved at specielle typer jernmalm kunne tiltrække hinanden.

De magnetiske grundstoffer der findes er: Jern, nikkel, kobolt og så de sjældne lanthanider som har grundstofnumre fra 58 til 71.

Permanentmagneter: Edit

En af de slags magneter der findes er permanentmagneten som er en blanding af nogle af de magnetiske grundstoffer: Jern, nikkel og kobolt. I mange permanentmagneter er der også indblandet aluminium i så de bliver mere solide. Man kalder magneterne for alnicomagneter som også er dem vi bruger i fysik.

Kendetegn: Edit

Man kan typisk kendetegne en magnet på at de både kan tiltrække og frastøde hinanden. En magnet er stærkest ved enderne som kaldes for nord- og sydpolerne. Så når en nordpol og en sydpol nærmer sig hinanden (f.eks. fra to stangmagneter) vil der være tiltrækning, men hvis f.eks. to nordpoler nærmer sig hinanden vil der være frastødning og kontakt vil være nærmest umuligt. På magneter er nordpolen oftest farvet rød imens sydpolen er farvet hvid som på f.eks. stangmagneten. Magneter kan oven i købet virke igennem de fleste materialer (dog kommer det an på tykkelsen) det er kun de stoffer der selv kan tiltrækkes af en magnet der kan svække kraften.

Magnetflet

Magnetfelt: Edit

Magneter har et såkaldt magnetfelt som er usynlige ”linjer” der går rundt om magneten fra nord- til sydpolen. Inde i selve magneten går feltlinjerne så fra syd- til nordpolen.

På billedet viser jernspånerne feltlinjerne

omkring magneten.

Magnetisering: Edit

Domæner

Alle de magnetiske grundstoffer er opbygget af en masse små magneter som kaldes domæner. Hvis f.eks. en jernstang ikke er magnetiseret ligger disse domæner og roder rundt mellem hinanden (øverste billede til højre). Når så jernstangen er blevet magnetiseret bliver domænerne ensrettede (nederste billede til højre). ”De små magneter” danner så en nord- og en sydpol.  Man kan magnetisere en jernstang ved at man stryger en stangmagnet hen ad jernstangen 10-20 gange. Bevægelsen skal hele tiden være i ens retning.

Forsøg 1

Magnetens tiltrækning:

'

Materialeliste:

Stangmagnet

Materialekasse

Stativ

Sytråd

Clips

Fremgangsmåde:

Sæt stangmagneten fast til stativet så den vender med nordpolen nedad (den røde ende). Tag så en clips og bind en knude på clipsen med sytråden. Tape så den anden ende af sytråden fast til bordet. Prøv så at få clipsen tæt på magnetens ende uden at du rør hinanden. Clipsen skulle nu gerne ”svæve” i luften. Prøv så og hold de forskellige materialer mellem magneten og clipsen og notér hvad der sker.

Resultat:

De magnetiske grundstoffer, jern, nikkel og kobolt, bryder/svækker magnetkraften mellem stangmagneten og clipsen så clipsen falder til jorden. Ved de andre materialer sker der ikke noget med magnetkraften og clipsen forbliver ”svævende”.

Forsøg 2

Stangmagnetens magnetfelt:

'

Materialeliste:

Stangmagnet

Jernspåner

A4-papir

Fremgangsmåde:

Læg papiret oven på magneten. Drys så jernspåner ud på papiret i en afstand på 10-15 cm.

Resultat:

Jernspånerne vil ligge sig ved polerne og nogle af spånerne vil vise magnetfeltet som vist på billedet i teorien.